UNIT 3 – IELTS READING CHO NGƯỜI BẮT ĐẦU: DẠNG ĐỀ MATCHING HEADINGS & MATCHING INFORMATION

Ở bài học này, chúng ta sẽ cùng tìm hiểu dạng đề Matching Headings & Matching Information của IELTS Reading. Bài viết bao gồm những kiến thức quan trọng, các mẹo và chiến lược hữu ích chắc chắn sẽ giúp các bạn tự tin chinh phục dạng đề này! 

I. Các làm dạng bài Matching Headings & Matching Information

1. Matching Headings Questions

  • Dạng bài này yêu cầu bạn tìm tiêu đề cho từng đoạn
  • Thông thường số lượng tiêu đề sẽ nhiều hơn số lượng đoạn văn trong câu hỏi
  • Bạn sẽ phải loại bỏ từ 1-2 tiêu đề không phù hợp
  • Bạn nên làm dạng bài này sau cùng khi đã làm xong các dạng câu hỏi khác bởi vì khi đó bạn đã nắm được ý chính của toàn đoạn

cách làm dạng bài matching heading

2. Matching Information Questions

  • Dạng bài này yêu cầu bạn nối thông tin tương ứng với mỗi đoạn văn
  • Mỗi đoạn văn có thể chứa nhiều hơn 1 thông tin
  • Bạn cũng nên làm dạng bài này sau cùng khi đã làm xong các dạng câu hỏi khác.

cách làm dạng bài matching heading

Xem thêm: Lộ trình học IELTS cho người mới bắt đầu từ 0 – 7.0+ trong vòng 150 buổi

II. Chiến lược làm bài dạng đề Matching Headings & Matching Information

1. Bước 1: Đọc kĩ yêu cầu đề

Các hướng dẫn trong đề thi sẽ cho bạn biết bạn phải hoàn thành bao nhiêu câu hỏi cũng như thông tin mà bạn phải tìm hiểu.

cách làm dạng bài matching heading

→ Số câu hỏi: 9

→ Dạng đề: Matching Heading Questions

cách làm dạng bài matching heading

→ Số câu hỏi: 4

→ Dạng đề: Matching Information to Paragraphs

2. Bước 2: Đọc danh sách headings/ statements và gạch chân từ khóa

cách làm dạng bài matching heading

cách làm dạng bài matching heading

2 6

3. Bước 3: Đọc đoạn văn đầu tiên và chọn headings/ statements phù hợp

  • Đối với dạng Matching Headings, nên chọn đoạn văn ngắn nhất hoặc đoạn văn có chứa nhiều thông tin về ngày tháng, địa danh, địa điểm để đọc trước

Đối với dạng Matching Information, nên sử dụng từ khóa không thể thay đổi được ở các statements để tìm đoạn văn phù hợp

Xem thêm: Khóa học IELTS 7.0+ trọn gói, cam kết đầu ra bằng văn bản

ĐĂNG KÝ NHẬN TƯ VẤN MIỄN PHÍ

III. Ví dụ và hướng dẫn làm bài

Example 1: Matching Headings

Planned communities: garden cities

A The notion of planning entire communities prior to their construction is an ancient one. In fact, one of the earliest such cities on record is Miletus, Greece, which was built in the 4th century BC. Throughout the Middle Ages and the Renaissance, various planned communities (both theoretical and actual) were conceived. Leonardo da Vinci designed several cities that were never constructed. Following the Great Fire of London in 1666, the architect Christopher Wren created a new master plan for the city, incorporating parkland and urban space. Several 18th-century cities, including Washington D.C., New York City, and St Petersburg, Russia, were built according to comprehensive planning.

B In America, following the stock market crash of 1929, there was a great demand for both affordable housing and employment for workers who had lost their jobs. In direct response to this, in 1935 President Roosevelt created the Resettlement Administration, which brought about a total of three greenbelt towns: Greenbelt, Maryland, Greenhills, Ohio; and Greendale, Wisconsin. These towns contained many of the elements of the Garden City Movement developments, including the use of superblocks and a ‘green belt’ of undeveloped land surrounding the community.

Questions 1-2

Choose the correct heading for paragraphs A-B from the list of headings below.

Write the correct number, i-vi, in boxes 1-2 on your answer sheet.

List of headings

i   Past, present and future examples of urban planning ii The history of urban planning

iii Problems associated with urban planning

iv  The background to one particular planned community

v     Financial problems helped spread an urban planning concept

  1. Paragraph A
  2. Paragraph B

1. Bước 1: Đọc kĩ yêu cầu đề

→ Số câu hỏi: 2  

→ Dạng đề: Matching Heading Questions

2. Bước 2: Đọc các headings/ statements và gạch chân từ khóa

→ Keywords: 

i     Past, present, and future examples of urban planning

ii   The history of urban planning

iii   Problems associated with urban planning

iv   The background to one particular planned community

v    Financial problems helped spread an urban planning concept

3. Bước 3: Đọc đoạn văn đầu tiên và chọn headings/ statements phù hợp

      • Paragraph A chủ yếu đề cập đến sự phát triển của đô thị vào thời kỳ tiền văn minh của xã hội loài người: “one of the earliest such cities on record is Miletus, Greece, 4th century BC”, “Throughout the Middle Ages and the Renaissance, … Following the Great Fire of London in 1666,… Several 18th-century cities”.

The history of urban planning là đáp án đúng.

4. Bước 4: Lặp lại chiến lược này ở những đoạn tiếp theo

      • Paragraph B có nhiều chi tiết liên quan đến khái niệm quy hoạch đô thị phát triển do các vấn đề tài chính: “In America, following the stock market crash of 1929, there was great demand for both affordable housing and employment for workers who had lost their jobs. In direct response to this, in 1935 President Roosevelt created the Resettlement Administration,….three greenbelt towns: Greenbelt, Maryland, Greenhills, Ohio; and Greendale, Wisconsin ”
      • stock market crash = financial problems
      • urban planning concept = affordable housing

Financial problems helped spread an urban planning concept là đáp án đúng.

Example 2: Matching Information

HOW BABY TALK GIVES INFANT BRAINS A BOOST

A In a study published in Proceedings of the National Academy of Sciences, a total of 57 babies from two slightly different age groups – seven months and eleven and a half months – were played a number of syllables from both their native language (English) and a non-native tongue (Spanish). The infants were placed in a brain-activation scanner that recorded activity in a brain region known to guide the motor movements that produce speech. The results suggest that listening to baby talk prompts infant brains to start practicing their language skills. Finding activation in motor areas of the brain when infants are simply listening is significant, because it means the baby brain is engaged in trying to talk back right from the start, and suggests that seven-month olds’ brains are already trying to figure out how to make the right movements that will produce words,’ says co-author Patricia Kuhl. Another interesting finding was that while the seven-month-olds responded to all speech sounds regardless of language, the brains of the older infants worked harder at the motor activations of non-native sounds compared to native sounds. The study may have also uncovered a process by which babies recognize differences between their native language and other tongues.

B Another study suggests that parents might want to pair their youngsters up so they can babble more with their own kind. Researchers from McGill University and Université du Québec a Montréal found that babies seem to like listening to each other rather than to adults – which may be why baby talk is such a universal tool among parents. They played repeating vowel sounds made by a special synthesizing device that mimicked sounds made by either an adult woman or another baby. This way, only the impact of the auditory cues was observed. The team then measured how long each type of sound held the infants’ attention. They found that the ‘infant’ sounds held babies’ attention nearly 40 percent longer.

Questions 1-2

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter, A-B, in boxes 1-2 on your answer sheet.

      1. a mention of babies’ preference for the sounds that other babies make
      2. a reference to a change that occurs in babies’ brain activity before the end of their first year.

1. Bước 1: Đọc kĩ yêu cầu đề

→ Số câu hỏi: 2  

→ Dạng đề: Matching Information Questions

2. Bước 2: Đọc các headings/ statements và gạch chân từ khóa

→ Keywords: 

      1. a mention of babies’ preference for the sounds that other babies make
      2. a reference to a change which occurs in babies’ brain activity before the end of their first year.”

3. Bước 3: Đọc đoạn văn đầu tiên và chọn headings/ statements phù hợp

      • Paragraph A: “Finding activation in motor areas of the brain……………………………………., and suggests that seven-month olds’ brains are already trying to figure out how to make the right movements that will produce words,’ says co-author Patricia Kuhl.”
      • a change which occurs in babies’ brain activity = seven-month-old’s brains are already trying to figure out how to make the right movements that will produce words.
      • seven-month-olds = before the end of their first year.
      • Đoạn A chứa thông tin phù hợp với câu hỏi số 2.

Đáp án: 2-A

4. Bước 4: Lặp lại chiến lược này ở những đoạn tiếp theo

      • Paragraph B: “Researchers from McGill University and Université du Québec a Montréal found that babies seem to like listening to each other rather than to adults – which may be why baby talk is such a universal tool among parents.”
      • babies seem to like rather than = babies preference.
      • listening to each other = the sounds that other babies make.
      • Đoạn B chứa thông tin phù hợp với câu hỏi số 1.

Đáp án: 1-B

Xem thêm: Ưu đãi học phí lên đến 45% khi đăng ký khóa học IELTS ngay hôm nay

IV. Bài tập

1. Bài tập 1

cách làm dạng bài matching heading

Đáp án

  1. B
  1. A
  1. D

Giải thích chi tiết

QuestionsAnswersExplanation
  1. a reference to characteristics that only apply to food production.
1-BParagraph B:

“Two things distinguish food production from all other productive activities: first, every single person needs food each day and has a right to it; and second, it is hugely dependent on nature.”

  • “characteristics that only apply to food production” = “Two things distinguish food production from all other productive activities”
  1. a reference to challenges faced only by farmers in certain parts of the world.
2-AParagraph A:

“However, smallholder farmers in developing

countries must in addition deal with adverse environments, both natural, in terms of soil quality, rainfall, etc…and human, in terms of infrastructure, financial systems, markets, knowledge, and technology.”

  • “certain parts of the world” = “developing countries”
  • “faced” = “deal with”
  1. a reference to difficulties in bringing about co-operation between farmers.
3-DParagraph D:

“It takes time, effort, and money to organize, build trust and experiment.”

  • “difficulties” = “time, effort and money”

2. Bài tập 2

Early occupations around the river Thames

  1. In her pioneering survey, Sources of London English, Laura Wright has listed the variety of medieval workers who took their livings from the river Thames. The baillies of Queenhithe and Billingsgate acted as customs officers. There were conservators, who were responsible for maintaining the embankments and the weirs, and there were the garthmen who worked in the fish garths (enclosures). Then there were galleymen and lightermen and shoutmen, called after the names of their boats, and there were hookers who were named after the manner in which they caught their fish. The searcher patrolled the Thames in search of illegal fish weirs, and the tideman worked on its banks and foreshores whenever the tide permitted him to do so.
  2. All of these occupations persisted for many centuries, as did those jobs that depended upon the trade of the river. Yet, it was not easy work for any of the workers. They carried most goods upon their backs, since the rough surfaces of the quays and nearby streets were not suitable for wagons or large carts: the merchandise characteristically arrived in barrels which could be rolled from the ship along each quay. If the burden was too great to be carried by a single man, then the goods were slung on poles resting on the shoulders of two men It was a slow and expensive method of business.
Questions 1-2

Choose the correct heading for paragraphs A-B from the list of headings below.

Write the correct number, i-v, in boxes 1-2 on your answer sheet.

List of Headings

i    A mixture of languages and nationalities

ii   The creation of an exclusive identity

iii  The duties involved in various occupations

iv  An unprecedented population density

v   Transporting heavy loads manually

  • Paragraph A
  • Paragraph B

Đáp án

  1. iii
  1. v

Giải thích chi tiết

QuestionsAnswersExplanation
  1. The duties involved in various occupations
1-iiiParagraph A xác định nhiều loại nghề nghiệp được thực hiện xung quanh sông Thames trong thời trung cổ và phác thảo những gì liên quan đến từng nghề.
  1. Transporting heavy loads manually
2-vParagraph B mô tả những khó khăn vật chất khi vận chuyển hàng hóa và cách mà những người đàn ông đã làm để vượt qua những khó khăn đó.

Hi vọng thông qua Unit 3, các bạn đã nắm được cách làm dạng đề Matching Headings & Matching Information của IELTS Reading để làm bài hiệu quả. 

Chúc các bạn học vui!

100%

Học viên đều đạt điểm IELTS/TOEIC đầu ra với lộ trình học ĐÚNG TRỌNG TÂMCHUẨN ĐẦU RA tại WISE ENGLISH

"Hãy like và share nếu thấy bài viết hữu ích. Sự ủng hộ của bạn sẽ giúp chúng tôi có thêm động lực sản xuất nhiều kiến thức giá trị hơn"

Chia sẻ bài viết

Bài viết liên quan

ĐĂNG KÝ NHẬN TƯ VẤN MIỄN PHÍ

Tự Học IELTS cùng WISE ENGLISH!

Đăng ký ngay Newsletter “Tự Học IELTS” để nhận những điểm kiến thức và tips IELTS hay giúp nâng band điểm vèo vèo!

Hotline: 0901270888