UNIT 2 – CÁC TIPS VÀ BẪY TRONG DẠNG ĐỀ MATCHING PARAGRAPH INFORMATION

Matching Paragraph Information là dạng bài yêu cầu bạn chọn tiêu đề đúng cho mỗi đoạn văn trong bài thi IELTS Reading. Bài học dưới đây sẽ chỉ ra những bẫy/lỗi sai thường gặp và những tips làm dạng bài này hiệu quả nhé!

matching-paragraph-information
UNIT 2 – CÁC TIPS VÀ BẪY TRONG DẠNG ĐỀ MATCHING PARAGRAPH INFORMATION

I. Chiến lược làm bài dạng Matching Paragraph Information

  1. Giải quyết dạng câu hỏi này sau cùng. 
  2. Đọc các câu Statements và gạch chân các Keywords. Tập trung giải quyết những câu bạn cho là đơn giản trước bởi vì đáp án ở dạng câu hỏi này sẽ không theo thứ tự xuất hiện trong đoạn văn. Lưu ý là bạn nên ưu tiên tìm những Unchangeable Keywords trước (tên riêng, các con số, địa điểm và ngày tháng). 
  3. Đọc những câu có thông tin liên quan trong đoạn văn và tìm ra đáp án. 
  4. Lặp lại các bước trên với những câu Statement tiếp theo. Dạng bài này sẽ có một số mẹo hay ho để các bạn lưu ý như: 
    • Một số đoạn sẽ không chứa thông tin về bất kì đáp án nào. 
    • Một số đoạn sẽ chứa thông tin cho nhiều câu trả lời.
    • Câu trả lời sẽ không nhất thiết là nội dung chính của đoạn đó như trong dạng “Matching Headings”. Đối với dạng này, nhiệm vụ của bạn là tìm kiếm những thông tin đặc biệt – Specific Information.

II. Các bẫy và lỗi sai thường gặp trong dạng Matching Paragraph Information

  1. Thời gian làm bài thì có hạn nhưng thông tin lại quá nhiều. 
  2. Với dạng Matching Paragraph Information Questions, đáp án chưa hẳn là ý chính của mỗi đoạn văn, vì vậy bạn đừng vội đọc lướt – Skim quá nhanh vì câu trả lời có thể là một câu nào đó trong đoạn. Nên nhớ rằng vẫn có đoạn văn không chứa thông tin về đáp án nào cả, cũng có đoạn lại chứa nhiều câu trả lời. 
  3. Với dạng Matching Paragraph Information Questions, đáp án không xuất hiện theo thứ tự trong đoạn văn.
  4. Mất thời gian với những thông tin “gây nhiễu”. 
  5. Dành quá nhiều thời gian cho 1 đoạn văn hoặc tiêu đề.

III. Các tips hay ho và dễ áp dụng trong dạng Matching Paragraph Information

  1. Một số đoạn sẽ không chứa thông tin về bất kì đáp án nào. 
  2. Một số đoạn sẽ chứa thông tin cho nhiều câu trả lời.
  3. Câu trả lời sẽ không nhất thiết là nội dung chính của đoạn đó như trong dạng “Matching Headings”. Đối với dạng này, nhiệm vụ của bạn là tìm kiếm những thông tin đặc biệt – Specific Information.

IV. Ví dụ + Hướng dẫn giải dạng đề dạng Matching Paragraph Information

Reading the passage below which has three paragraphs, A-C.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter A-C, in gaps 1-3 on your answer sheet.

NB You may use any letter more than once.

  1. An account of the cooperation of all factory staff to cope with sales increase
  2. An account of the creation of the formula of Shower Power
  3. The reason of changing the packaging size of Shower

The Sweet Scent of Success

A.   OzKleen’s turnaround began when Quinn and Heron hired an industrial chemist to revitalize the product line. Market research showed that people were looking for a better cleaner for the bathroom, universally regarded as the hardest room in the home to clean. The company also wanted to make the product formulas more environmentally friendly One of Tom Quinn’s sons, Peter, aged 24 at the time, began working with the chemist on the formulas, looking at the potential for citrus-based cleaning products. He detested all the chlorine-based cleaning products that dominated the market. “We didn’t want to use chlorine, simple as that,”he says. “It offers bad working conditions and there’s no money in it.”Peter looked at citrus ingredients, such as orange peel, to replace the petroleum by-products in cleaners. He is credited with finding the Shower Power formula. “The head,”he says. The company is the recipe is in a vault somewhere and in my sole owner of the intellectual property.

B.   To begin with, Shower Power was sold only in commercial quantities but Tom Quinn decided to sell it in 750ml bottles after the constant “raves” from customers at their retail store at , near Brisbane. Customers were travelling long distances to buy supplies. Others began writing to OzKleen to say how good Shower Power was. “We did a dummy label and went to see Woolworths,”Tom Quinn says. The Woolworths buyer took a bottle home and was able to remove a stain from her basin that had been impossible to shift. From that point on, she championed the product and OzKleen had its first super- market order, for a palette of Shower Power worth $3000. “We were over the moon,”says OzKleen’s financial controller, Belinda McDonnell.

C.   Shower Power was released in Australian supermarkets in 1997 and became the top-selling product in its category within six months. It was all hands on deck cat the factory, labeling and bottling Shower Power to keep up with demand. OzKleen ditched all other products and rebuilt the business around Shower Power. This stage, recalls McDonnell, was very tough. “It was hand-to-mouth, cashflow was very difficult,”she says. OzKleen had to pay new-line fees to supermarket chains, which also squeezed margins.

Đáp án: 1. C; 2. A; 3. B

 Hướng dẫn cách làm và giải thích chi tiết:

  1. Đầu tiên, đọc kỹ đề bài: “Đoạn văn nào có chứa thông tin từ 1-3?” Đồng thời, 1 đoạn văn có thể sẽ chứa 2 thông tin.
  2. Tiếp theo, chọn 1 trong 3 câu 1-3, ưu tiên những câu có tên riêng, thời gian, những từ đặc biệt. Trong trường hợp này, chúng ta sẽ chọn câu 2 trước do nó có chứa từ: “Shower Power”.
  3.  Sau đó, tìm đoạn văn có chứa từ “Shower Power”. Ta thấy cả 2 đoạn A và B đều chứ từ này.
  4.  Bước tiếp theo, bạn cần gạch chân từ khóa quan trọng trong câu hỏi và tìm từ đồng nghĩa trong 2 đoạn. An account of the creation of the formula of Shower Power.

Trong đoạn A có câu: Peter looked at citrus ingredients, such as orange peel, to replace the petroleum by-products in cleaners. He is credited with finding the Shower Power formula.

  • An account of = is credited with
  • the creation = finding
  • formula of Shower Power = Shower Power formula.

Vì vậy, đáp án đúng là: A

  1.  Áp dụng phương pháp tương tự, chúng ta sẽ có:

Câu 3: An account of the cooperation of all factory staff to cope with sales increase

It was all hands on deck cat the factory, labeling and bottling Shower Power to keep up with demand. OzKleen ditched all other products and rebuilt the business around Shower Power.(Đoạn C)

  •  “all hands on deck” nghĩa là tất cả mọi người sẽ giúp đỡ trong hoàn cảnh khó khăn.
  •  “keep up with something” nghĩa là tiếp tục làm điều gì đó thường xuyên để cập nhật thông tin mới nhất, trong trường hợp này là “ the newest data of sales demand”.

Câu 1: The reason of changing the packaging size of Shower Power

To begin with, Shower Power was sold only in commercial quantities but Tom Quinn decided to sell it in 750ml bottles after the constant “raves” from customers at their retail store at , near Brisbane. (Đoạn B)

Mặc dù câu đầu tiên của đoạn B không trực tiếp nói rằng định lượng ban đầu của cái chai là bao nhiêu nhưng dựa vào đoạn văn, chúng ta biết rằng sản phẩm Shower Power đã đạt được đánh giá tốt từ khách hàng nên dẫn đến quyết định thay đổi kích cỡ chai (thành 750ml) của Tom.

V. Exercises

 

CHILDREN WITH AUDITORY PROBLEMS 

A. Hearing impairment or other auditory function deficit in young children can have a major impact on their development of speech and communication, resulting in a detrimental effect on their ability to learn at school. This is likely to have major consequences for the individual and the population as a whole. The New Zealand Ministry of Health has found from research carried out over two decades that 6-10% of children in that country are affected by hearing loss. 

B. A preliminary study in New Zealand has shown that classroom noise presents a major concern for teachers and pupils. Modern teaching practices, the organisation of desks in the classroom, poor classroom acoustics, and mechanical means of ventilation such as air-conditioning units all contribute to the number of children unable to comprehend the teacher’s voice. Education researchers Nelson and Soli have also suggested that recent trends in learning often involve collaborative interaction of multiple minds and tools as much as individual possession of information. This all amounts to heightened activity and noise levels, which have the potential to be particularly serious for children experiencing auditory function deficit. Noise in classrooms can only exacerbate their difficulty in comprehending and processing verbal communication with other children and instructions from the teacher.

C. Children with auditory function deficit are potentially failing to learn to their maximum potential because of noise levels generated in classrooms. The effects of noise on the ability of children to learn effectively in typical classroom environments are now the subject of increasing concern. The International Institute of Noise Control Engineering (I-INCE), on the advice of the World Health Organization, has established an international working party, which includes New Zealand, to evaluate noise and reverberation control for school rooms.

Which section contains the following information? 

  1. a hypothesis as to one reason behind the growth in classroom noise 
  2. the estimated proportion of children in New Zealand with auditory problems

(Cambridge IELTS Practice Test 9, Test 2)

Đáp án:  1. B; 2. A

Hãy luyện tập thật nhiều lần và áp dụng những Tips dễ nhớ mà WISE đã chia sẻ ở trên nhé!

Hy vọng bài viết này sẽ giúp bạn bỏ túi thêm những kinh nghiệm quý báu để chinh chiến với dạng bài Matching Paragraph Information trong kì thi IELTS sắp tới nhé.

Chúc các bạn học tốt! Thường xuyên theo dõi fanpage để luôn nhận được cập nhật thú vị và bổ ích nhất từ WISE ENGLISH nhé: facebook.com/wiseenglish.vn

100%

Học viên đều đạt điểm IELTS/TOEIC đầu ra với lộ trình học ĐÚNG TRỌNG TÂMCHUẨN ĐẦU RA tại WISE ENGLISH

"Hãy like và share nếu thấy bài viết hữu ích. Sự ủng hộ của bạn sẽ giúp chúng tôi có thêm động lực sản xuất nhiều kiến thức giá trị hơn"

Chia sẻ bài viết

Bài viết liên quan

ĐĂNG KÝ NHẬN TƯ VẤN MIỄN PHÍ

Tự Học IELTS cùng WISE ENGLISH!

Đăng ký ngay Newsletter “Tự Học IELTS” để nhận những điểm kiến thức và tips IELTS hay giúp nâng band điểm vèo vèo!

Hotline: 0901270888