UNIT 5 – CÁC TIPS VÀ BẪY TRONG DẠNG ĐỀ TRUE-FALSE-NOT GIVEN VÀ YES-NO-NOT GIVEN

Đối với bài học TRUE-FALSE-NOT GIVEN VÀ YES-NO-NOT GIVEN, các bạn sẽ được giới thiệu về dạng bài xác định thông tin trong các đoạn văn ở bài thi IELTS Reading. Bài học sẽ giúp các bạn vạch ra các chiến thuật cũng như là các Tips bổ ích để xử lý dạng câu hỏi này một cách hiệu quả hơn. 

True/False/Not Given dùng cho các câu hỏi về các sự việc xảy ra – Facts (Factual Information) còn Yes/No/ Not Given thì dùng cho câu hỏi về ý kiến của tác giả – Opinions (Views of the writer). 

TRUE FALSE NOT GIVEN YES NO NOT GIVEN 1 2I. Chiến lược làm bài hiệu quả dạng True-False-Not given và Yes-no-not given

  1. Đọc câu Statement và gạch chân các Keywords. 
  2. Tìm những câu chứa thông tin liên quan trong đoạn văn, sau đó đọc và cân nhắc thông tin trong câu hỏi là đúng, sai hay là không liên quan. 
  3. Lặp lại các bước trên với những câu hỏi tiếp theo. 
  4. Lập Keyword Table.
  5. Những từ như often, always, never, some có thể hoàn toàn thay đổi ý nghĩa của câu hỏi. Nên các bạn hãy cẩn thận nha! Chẳng hạn như trong câu “Coca-Cola has always made its drinks in the U.S.A” sẽ khác hoàn toàn câu “Coca-Cola has mainly made its drinks in the U.S.A”.

II. Các bẫy và lỗi sai thường gặp trong dạng True-False-Not given và Yes-no-not given

  1. Không đọc kĩ phần Instructions nên dẫn đến nhầm lẫn trong việc dùng True/False/Not given thành Yes/No/Not given và ngược lại. 
  2. Tốn quá nhiều thời gian cho những câu “Not given”.
  3. Không hiểu chính xác ý nghĩa của từng câu, vì vậy không thể xác định đó là True hay False.
  4. Bối rối vì không biết chính xác True, False, Yes, No Not Given nghĩa là gì.

III. Các tips hay ho và dễ áp dụng trong dạng True-False-Not given và Yes-no-not given

  1. Không nên đưa ra đáp án dựa trên giả định và kiến thức liên quan mà bạn biết về chủ đề. Hãy lựa chọn đáp án dựa vào thông tin được đề cập trong đoạn văn.
  2. Chú ý những từ như: “some, not so many, all, every, sometimes, always”
  3. Cẩn thận với những từ khẳng định như: “suggest, claim, believe and know”. Ví dụ: Câu ‘The man claimed he was a British citizen,’ và câu ‘The man is a British citizen’ không có nghĩa giống nhau.
  4. Các câu trả lời T/F/NG hoặc Y/N/NG đều sẽ xuất hiện.
  5. Đừng chỉ đọc lướt và tìm từ khóa để làm bài trong dạng đề này. Bạn phải phân tích kỹ để hiểu ý của tác giả.
  6. Nếu bạn không thể tìm thấy thông tin nào trong đoạn văn có liên quan đến các statement thì rất có thể đáp án sẽ là Not Given. 
  7. Câu trả lời được sắp xếp theo thứ tự xuất hiện trong đoạn văn.

uu-dai-giam-45
Ngày
Giờ
Phút
Giây

IV. Ví dụ + Hướng dẫn giải dạng đề True-False-Not given và Yes-no-not given

IS THERE ANYBODY OUT THERE

The Search for Extra-terrestrial Intelligence

A – Assumptions underlying the search for extra-terrestrial intelligence 

In discussing whether we are alone, most SETI scientists adopt two ground rules. First, UFOs (Unidentified Flying Objects) are generally ignored since most scientists don’t consider the evidence for them to be strong enough to bear serious consideration (although it is also important to keep an open mind in case any really convincing evidence emerges in the future). Second, we make a very conservative assumption that we are looking for a life form that is pretty well like us, since if it differs radically from us we may well not recognise it as a life form, quite apart from whether we are able to communicate with it. In other words, the life form we are looking for may well0 have two green heads and seven fingers, but it will nevertheless resemble us in that it should communicate with its fellows, be interested in the Universe, live on a planet orbiting a star like our Sun, and perhaps most restrictively, have a chemistry, like us, based on carbon and water.

B – Seeking the transmission of radio signals from planets 

An alien civilisation could choose many different ways of sending information across the galaxy, but many of these either require too much energy, or else are severely attenuated while traversing the vast distances across the galaxy. It turns out that, for a given amount of transmitted power, radio waves in the frequency range 1000 to 3000 MHz travel the greatest distance, and so all searches to date have concentrated on looking for radio waves in this frequency range. So far there have been a number of searches by various groups around the world, including Australian searches using the radio telescope at Parkes, New South Wales. Until now there have not been any detections from the few hundred stars which have been searched. The scale of the searches has been increased dramatically since 1992, when the US Congress voted NASA $10 million per year for ten years to conduct a thorough search for extraterrestrial life. Much of the money in this project is being spent on developing the special hardware needed to search many frequencies at once. The project has two parts. One part is a targeted search using the world’s largest radio telescopes, the Americanoperated telescope in Arecibo, Puerto Rico and the French telescope in Nancy in France. This part of the project is searching the nearest 1000 likely stars with high sensitivity for signals in the frequency range 1000 to 3000 MHz. The other part of the project is an undirected search which is monitoring all of space with a lower sensitivity, using the smaller antennas of NASA’s Deep Space Network.

C – Appropriate responses to signals from other civilisations 

There is considerable debate over how we should react if we detect a signal from an alien civilisation. Everybody agrees that we should not reply immediately. Quite apart from the impracticality of sending a reply over such large distances at short notice, it raises a host of ethical questions that would have to be addressed by the global community before any reply could be sent. Would the human race face the culture shock if faced with a superior and much older civilisation? Luckily, there is no urgency about this. The stars being searched are hundreds of light years away, so it takes hundreds of years for their signal to reach us, and a further few hundred years for our reply to reach them. It’s not important, then, if there’s a delay of a few years, or decades, while the human race debates the question of whether to reply, and perhaps carefully drafts a reply.

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage above?YES   if the statement agrees with the views of the writer

NO    if the statement contradicts the views of the writer

NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

  1. SETI scientists are trying to find a life form that resembles humans in many ways.
  2. The Americans and Australians have co-operated on joint research projects.
  3. So far SETI scientists have picked up radio signals from several stars.

                (Cambridge Practice Test for IELTS 9, Test 1)

Hướng dẫn cách làm và giải thích chi tiết:

     1. Đọc các câu statements và gạch chân từ khóa:

        Question 1: SETI scientists are trying to find a life form that resembles humans in many ways.

      2. Tìm kiếm đoạn văn chứa statement:

         Đây là câu hỏi đầu tiên nên rất có thể statement này nằm ở đoạn A hoặc B. Đoạn A có ghi: Second, we make a very conservative assumption that we are looking for a life form that is pretty well like us, …

  • Find = look for
  • Resembles humans = pretty well like us

         Câu statement này đồng ý với ý kiến của tác giả. Cho nên đáp án là: YES

     3. Áp dụng phương pháp tương tự với Question 2:

        Question 2: The Americans and Australians have co-operated on joint research projects.

        Tìm đoạn văn chứa statement phù hợp: Đoạn B đề cập đến việc các nhà khoa học Australian researchers và Quốc hội Mỹ (the US Congress). Tuy nhiên, không có thông nào chỉ ra có hợp tác (co-operation) giữa họ. Nên đáp án đúng là: NOT GIVEN

        Question 3: So far SETI scientists have picked up radio signals from several stars.

Tiêu đề của đoạn B là: Seeking the transmission of radio signals from planets. Vì vậy câu statement sẽ nằm ở trong đoạn này. Đoạn B ghi: Until now there have not been any detections from the few hundred stars which have been searched.

  • So far = until now
  • Radio signals = detections
  • Several stars = few hundred stars

         Tuy nhiên, câu văn ở trên đã chỉ ra là không có phát hiện nào được tìm thấy (there are NO detections found)

Vì vậy đáp án đúng là: NO

     4. Lập bảng từ khóa:

Keywords in the statementsKeywords in the passage
Resembles humansPretty well like us
Find Look for
So faruntil now
Radio signalsdetections
Several starsFew hundred stars

V. Exercises

Do the following statements agree with the views of the writer in the relevant Reading Passage below?

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

     1. Japan imports more meat and steel than France.

Passage: At the turn of the 20th century, agriculture and manufacturing were the two most important sectors almost everywhere, accounting for about 70% of total output in Germany, Italy and France, and 40-50% in America, Britain and Japan. International commerce was therefore dominated by raw materials, such as wheat, wood and iron ore, or processed commodities such as meet and steel.

    2. In experiments, rats who ate what they wanted led shorter lives than rats on a low calorie diet.

Passage: Scientists first recognized the value of the practice more than 60 years ago, when they found that rats fed a low-calorie diet lived longer on average than free-feeding rats and also had a reduced incidence of conditions that become increasingly common in old age.

    3. There is a wider range of achievement amongst English pupils studying maths than amongst their Japanese counterparts.

Passage: Large sample international comparisons of pupils attainments in maths since the 1960s have established that not only did Japanese pupils at age 13 have better scores of average attainment, but there was also a larger proportion of ‘low’ attainers in England, where, incidentally, the variation in attainment scores was much greater.

    4. Private schools in Japan are more modern and spacious than state-run lower secondary schools.

Passage: Lower secondary schools in Japan cover three school years, from the seventh grade (age 13) to the ninth grade (age 15). Virtually all pupils at this stage attend state schools: only 3 per cent are in the private sector. Schools are usually modern in design, set well back from the road and spacious inside.

    5. International trade is increasing at a greater rate than the world economy.

Passage: International trade is growing at a startling pace. While the global economy has been expanding at a bit over 3% a year, the volume of trade has been rising at a compound annual rate of about twice that.

Hãy luyện tập thật nhiều lần và áp dụng những Tips dễ nhớ mà WISE đã chia sẻ ở trên nhé!

Hy vọng bài viết này sẽ giúp bạn bỏ túi thêm những kinh nghiệm quý báu để chinh chiến với dạng bài TRUE-FALSE-NOT GIVEN và YES-NO-NOT GIVEN trong kì thi IELTS sắp tới nhé.

Lộ trình học IELTS cho người mới bắt đầu từ 0 – 7.0+ trong vòng 150 buổi

Khóa học IELTS 7.0+ trọn gói, cam kết đầu ra bằng văn bản

Ưu đãi học phí lên đến 45% khi đăng kí khóa học IELTS ngay hôm nay

Chúc các bạn học tốt! Thường xuyên theo dõi fanpage WISE BUSINESS để luôn nhận được cập nhật thú vị và bổ ích nhất nhé!

100%

Học viên đều đạt điểm IELTS/TOEIC đầu ra với lộ trình học ĐÚNG TRỌNG TÂMCHUẨN ĐẦU RA tại WISE ENGLISH

"Hãy like và share nếu thấy bài viết hữu ích. Sự ủng hộ của bạn sẽ giúp chúng tôi có thêm động lực sản xuất nhiều kiến thức giá trị hơn"