Reading là phần kiểm tra kỹ năng đọc hiểu trong 4 kỹ năng IELTS của thí sinh thông qua 3 đoạn văn dài 2000 từ trở lên. Nghe có vẻ ghê gớm nhưng thật chất phần này không khó nếu như bạn nắm được các kỹ thuật làm bài. Nhưng để đạt band điểm cao trong phần IELTS Reading cũng không đơn giản. Bài viết này WISE ENGLISH sẽ chia sẻ cho bạn một số mẹo và thứ tự làm các dạng bài Reading để đạt band điểm cao.

I. Tổng quan về bài thi IELTS Reading
Trước khi xác định thứ tự làm các dạng bài Reading, chúng ta hãy cùng tìm hiểu bài thi Reading IELTS là gì?
Bài thi Reading có thời gian làm bài là 60 phút. Có tất cả 3 bài đọc với độ dài khoảng 2000 từ và 40 câu hỏi theo nhiều dạng bài khác nhau, mỗi dạng sẽ có cách làm bài riêng. Mỗi câu hỏi trong bài thi Reading sẽ tương ứng với 1 điểm, sau đó sẽ được quy đổi theo thang điểm 9. Điểm số bạn nhân được tương xứng với số câu trả lời đúng như sau:
Reading (Academic) | Reading (General) | ||
Correct answers | Band score | Correct answers | Band score |
39 – 40 | 9.0 | 40 | 9.0 |
37 – 38 | 8.5 | 39 | 8.5 |
35 – 36 | 8.0 | 38 | 8.0 |
33 – 34 | 7.5 | 36 – 37 | 7.5 |
30 – 32 | 7.0 | 34 – 35 | 7.0 |
27 – 29 | 6.5 | 32 – 33 | 6.5 |
23 – 26 | 6.0 | 30 – 31 | 6.0 |
20 – 22 | 5.5 | 27 – 29 | 5.5 |
16 – 19 | 5.0 | 23 – 26 | 5.0 |
13 – 15 | 4.5 | 19 – 22 | 4.5 |
10 – 12 | 4.0 | 15 – 18 | 4.0 |
7 – 9 | 3.5 | 12 – 14 | 3.5 |
5 – 6 | 3.0 | 8 – 11 | 3.0 |
3 – 4 | 2.5 | 5 – 7 | 2.5 |
Xem thêm>> PHƯƠNG PHÁP HỌC IELTS READING HIỆU QUẢ NHẤT
II. Các dạng bài trong Reading IELTS và phương pháp làm bài
1. Multiple Choice (Chọn đáp án)
Thứ tự làm các dạng bài Reading trong IELTS, đầu tiên phải kể đến Multiple Choice là dạng câu hỏi trắc nghiệm chọn đáp án chính xác. Dạng bài này sẽ có một câu hỏi chung và có nhiều phương án trả lời để bạn lựa chọn. Đề bài sẽ nêu rõ thí sinh sẽ chọn 1 hoặc 2 đáp án đúng trong những phương án đã cho.
Phương pháp làm bài cho dạng này là bạn đọc câu hỏi trước tiên và đọc đáp án trắc nghiệm để xác định thông tin câu hỏi và từ khoá chính. Sau đó tìm kiếm, khoanh vùng và đọc thông tin có trong bài đọc. Cuối cùng chọn phương án mà bạn nghĩ là chính xác nhất.
Lưu ý câu hỏi và phần thông tin trong bài sẽ sử dụng các từ đồng nghĩa, các bạn cũng nên cẩn thận vì dạng đề này cũng dễ bị đánh lừa.
Các bạn có thể tham khảo dạng đề Multiple choice trong bài IELTS Reading ở dưới đây:
Questions 1 – 4: Choose the correct letter, A, B, C or D. Write the correct letter in boxes 1-4 on your answer sheet.
1) In paragraph one, the writer suggests that companies could consider
A. abolishing pay schemes that are based on age.
B. avoiding pay that is based on piece-rates.
C. increasing pay for older workers.
D. equipping older workers with new skills.
2) Skill Team is an example of a company which
A. offers older workers increases in salary.
B. allows people to continue working for as long as they want.
C. allows the expertise of older workers to be put to use
D. treats older and younger workers equally.
3) According to the writer, ‘bridge’ jobs
A. tend to attract people in middle-salary ranges.
B. are better paid than some full-time jobs.
C. originated in the United States.
D. appeal to distinct groups of older workers.
4) David Storey’s study found that
A. People demand more from their work as they get older.
B. older people are good at running their own businesses.
C. an increasing number of old people are self-employed.
D. few young people have their own businesses
2. Matching Headings
Matching Headings sẽ yêu cầu bạn chọn tiêu đề phù hợp cho mỗi đoạn văn. Với dạng đề này các bạn có thể đọc văn bản trước, đọc headings sau hoặc ngược lại và các bạn nên thử cả hai cách trong quá trình luyện đề để biết mình phù hợp với cách làm nào.
Các bạn lưu ý có thể số tiêu đề sẽ nhiều hơn số đoạn văn và một số tiêu đề mới đầu đọc sẽ tương tự nhau rất dễ nhầm lẫn.
Mẹo là làm bài các bạn nên bỏ qua, gạch bỏ các tiêu đề đã chọn được, điều này sẽ giúp bớt rối hơn. Nên tìm theo thứ tự nhưng nếu không tìm được hãy bỏ qua và quay lại sau khi đã loại trừ được nhiều tiêu đề hơn và ít tiêu đề để lựa chọn hơn.
Bạn có thể xem ví dụ sau để tham khảo:
“Humans have been keeping bees for thousands of years. The Ancient Egyptians kept bees in hives made from straw and clay. They used honey to sweeten their food and also as a medicine to treat wounds. In fact, honey has antimicrobial properties and was used as a natural antiseptic until the introduction of modern medicine. Today, bees are still kept in hives, but now these hives are often made from wood or plastic. Beekeeping is important because bees are pollinators – this means they transfer pollen from one flower to another, which helps plants to produce fruit and seeds. Without bees, many of our crops would fail.”
- The importance of bees in agriculture
- The history of honey as a medicine
- Different materials for making beehives
3. Short answer questions
Dạng này sẽ yêu cầu các thí sinh trả lời các câu hỏi ngắn liên quan đến nội dung văn bản.
Các bạn có thể đọc lướt qua văn bản để nắm được ý nghĩa chung, sau đó đọc câu hỏi, xác định từ khoá chính, rồi quay lại đọc văn bản để tìm ý và viết câu trả lời. Điều quan trọng là bạn phải hiểu những gì được hỏi trong các câu hỏi trước khi nhìn vào văn bản. Sau đó, bạn sẽ biết những ý chính cần chú ý khi đọc văn bản.
Các bạn nên chú ý để giới hạn số lượng từ cho mỗi câu, tránh trả lời quá dài sẽ gây bất lợi chứ không đem lại cho bạn thêm điểm. Nên sử dụng các từ ngữ có trong văn bản để trả lời, bên cạnh đó các bạn cũng nên chú ý ngữ pháp, lỗi chính tả trong câu trả lời.
Ví dụ:
The Endangered African Rhino
The rhinoceros is Africa’s armored giant – like a tank on legs – and has been on our planet for millions of years. But right now they need our help. Poaching of rhinos for their horns and habitat loss are huge threats to both white and black rhinos.
White rhinos (the name doesn’t come from their color but originally a reference to their ‘wide’ mouths) have had mixed fortunes. Sadly there are no ‘northern’ white rhinos left in the wild, and only a handful in captivity. But the ‘southern’ white rhino is a conservation success story – it’s been helped back from under 100 in 1895 to over 20,000 in the wild today.
For the black rhino (slightly smaller, with a more pointed top lip) the worst period was between 1970 and 1992, when around 96% of them were lost to wide-scale poaching. Only 5,000 are left in the wild today.
Poaching of rhinos for rhino horn is still a huge threat, and the poachers have got increasingly better equipped. To ensure that these incredibly precious creatures survive, more action needs to be taken against this Illegal wildlife trade.
Questions 1 – 4
Answer the questions below. Choose NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER from the text for each answer. Write your answers in boxes 1-4 on your answer sheet.
- What are African rhinoceros compared to?
- Which type of rhino fell in number to below a hundred?
- What percentage of black rhinos had been illegally killed by 1992?
- How have the criminals improved their success?
4. True, False, Not Given Questions
Đây là dạng câu hỏi mà nhiều thí sinh cảm thấy sợ khi gặp phải vì độ khó và mẹo của câu hỏi khá cao. Đối với câu hỏi True/False/Not Given, bạn sẽ được cung cấp một tập hợp các câu và một văn bản, nhiệm vụ của bạn là xem xem câu nào khớp (True) hay câu nào không khớp (False) so với thông tin trong đoạn văn hoặc là không được đề cập trong văn bản ( Not Given)
Thách thức ở dạng đề này là nếu bạn đọc lướt qua, nếu bạn không thấy thông tin bạn sẽ băn khoăn không biết chọn False hay Not Given. Hầu hết mọi người sẽ tìm kiếm các câu True hoặc False, không có kinh nghiệm trong câu NG.
Cũng như các dạng đề nêu ở trên, các bạn cũng nên đọc câu hỏi yêu cầu trước, sau đó đọc và tìm kiếm thông tin tương ứng trong văn bản. Bạn cũng lưu ý rằng người ra đề sẽ không phải lúc nào cũng phân bố tần số xuất hiện câu T hay F hay NG đều nhau, nên chú ý cẩn thận nếu như bạn có ý định khoanh lụi nhé.
Phía dưới đây là một ví dụ về mẫu câu T/F/NG bạn có thể tham khảo:
Every school ‘needs dog as stress-buster’
Every school should have a dog or another pet to reduce stress in the classroom, says
Sir Anthony Seldon. The University of Buckingham vice-chancellor says it is “a powerfully cost-effective way of helping children feel more secure at schools”. Sir Anthony was speaking at a conference about the need to improve young people’s sense of wellbeing. The University of Buckingham’s Ultimate Wellbeing in Education Conference examined how to respond to the stresses and anxieties facing young people. Education Secretary Damian Hinds told the conference that the relentless presence of social media made growing up “more pressurized”. He said this could be all-pervasive for teenagers, making them compare their own experiences with the “perfect lives” on social media. It could also normalize exposure to harmful material on subjects like self-harm or eating disorders”. He also reported that more schools seem to have “wellbeing dogs” and that he believed having pets in schools can really help.
Sir Anthony has been a longstanding advocate of the need for schools to pay much more attention to mental health. He told the conference that it was no longer possible for schools to focus solely on academic achievement without thinking about the emotional wellbeing of pupils. His campaigns have helped to raise awareness about the prevalence of mental health problems in schools and on university campuses – and he has argued for more recognition of the risks from drug use.
The education secretary called for more attention to be paid to ways of building up children’s wellbeing, such as teaching emotional resilience and a sense of ‘character’. But Sir Anthony suggested another more low-tech approach to reducing anxiety – the soothing presence of animals such as dogs. “The quickest and biggest hit that we can make to improve mental health in our schools and to make them feel safe for children, is to have at least one dog in every single school in the country,” said Sir Anthony. “Because children can relate to animals when they are hurt and anxious and sad in a way that they can’t always with human beings. It will be a powerfully cost-effective way of helping children feel more secure at schools”, he added.
The education secretary said that his visits to schools had certainly shown him how common “wellbeing dogs” were becoming. “This is one of those things that wasn’t around when I was at school,” said Mr Hinds. “I hadn’t really realized the incidence of it until I was education secretary”. He said that he’d been surprised at the idea at first but saw for himself that many children found the experience really uplifting, particularly those that have different ways of expressing themselves and coming out of themselves. He did, however, stated that although the dogs can really help, there were no plans for a “central dog policy”.
(Source: BBC News website )
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?
In boxes 1-4 on your answer sheet write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1) Raising levels of literacy was the main theme of the conference.
2) Online platforms such as Facebook and Twitter can have a negative effect on young people’s lives.
3) There is evidence that the presence of pets in schools helps kids with mental health issues.
4) The government minister may introduce a national scheme promoting wellbeing dogs in schools.
5. Yes/No/Not Given Questions
Các bạn đừng nhầm lẫn giữa dạng đề Yes/No/Not given và True/False/Not given. Yes/No/Not Given – văn bản sẽ chứa ý kiến, quan điểm hoặc niềm tin của người viết hoặc những người khác được đề cập. True/False/Not Given – văn bản sẽ chứa thông tin thực tế về một chủ đề.
Nhưng nhìn chung cách làm và lưu ý của 2 dạng đề này cũng khá giống nhau. Nhưng nó khác nhau ở chỗ, để trả lời YES quan điểm trong câu nói và quan điểm trong bài viết phải khớp nhau hoàn toàn, nếu như dung từ khác đi thì câu đó sẽ là đáp án NO.
Ví dụ dưới đây sẽ làm bạn rõ ràng hơn trong cách làm ở dạng bài này.
Teens ‘not damaged by screen time’, study finds
There is little evidence of a link between the amount of time teenagers spend on devices and their general wellbeing, a study has suggested. It counters claims that teenagers’ mental and physical health could be damaged by excessive screen time. Even just before bedtime, being online, gaming or watching TV is not damaging to young people’s mental health, study authors said. They questioned the methodology of previous studies.
“While psychological science can be a powerful tool for understanding the link between screen use and adolescent wellbeing, it still routinely fails to supply stakeholders and the public with high-quality, transparent and objective investigations into growing concerns about digital technologies,” said Professor Andrew Przybylski, Director of Research at the Oxford Internet Institute (OII) and co-author of the study.
Earlier this year, the Royal College of Paediatrics and Child Health (RCPCH) reached a similar conclusion to the Oxford University study, but did suggest parents tell their children to put down their devices in the hour before they go to bed. Dr Max Davie, from RCPCH, said of the new study: “The controversy around screen use and adolescent wellbeing has always suffered from an excess of opinion relative to data, and this paper helps to correct this, “The analysis is robust and suggests an overall population effect too small to warrant consideration as a public health problem. They also question the widely held belief that screens before bedtime are especially bad for mental health. “However, none of this is intended to suggest that screen time cannot become excessive in individual cases, and we would still suggest that families follow our guidance published earlier this year. We continue, for now, to recommend that screens be avoided for one hour before bed since there are other reasons beside mental health for children to need a good night’s sleep.”
But others felt the study did not go far enough. Dr Bernadka Dubicka, chair of the child and adolescent faculty at the Royal College of Psychiatrists, said: “Although this is a well conducted study involving a large data set, the conclusions can only be limited. “The study looks at how long children spend looking at screens but not at what harmful content they might see. We know that screen time is not the main driver of mental illness, but dangerous online content can have an enormous impact on young people and their mental health. “As a frontline clinician, I regularly see young people who have deliberately hurt themselves after discussing self-harm techniques on social media. Urgent research is needed to explore the complex relationship between online content and young people, with particular attention given to the most vulnerable.”
(Source: BBC News website)
Questions 1-4: Do the following statements agree with the views of the writer in the Reading Passage? Write:
YES if the statement agrees with the views of the writer.
NO if the statement contradicts what the writer thinks.
NOT GIVEN if it is impossible to know what the writer’s point of view is.
1) Viewing an electronic screen before going to sleep at night is harmful.
2) Psychological science can explain the connection between computer use and mental and physical health problems in teenagers.
3) The RCPCH advise that kids should not view electronic devices in the 60 minutes leading up to bedtime.
4) Watching online violence is detrimental to the mental wellbeing of adolescents according to Dr Dubicka
6. Summary Completion Questions
Trong bài này, bạn sẽ được cung cấp một văn bài hoàn chỉnh và một văn bản tóm tắt ý chính với những phần trống. Nhiệm vụ của bạn là điền các từ vào các khoảng trống để trở thành đoạn văn hoàn chỉnh. Các từ được điền vào có thể được cho sẵn hoặc không thì bạn phải tìm kiếm các từ đó từ văn bản chính.
Đầu tiên bạn cũng nên đọc trước phần văn bản tóm tắt để nắm ý chung, cũng như xác định từ khoá. Bạn cần có khả năng nhận ra hoặc dự đoán loại từ cần điền vào dựa vào ngữ cảnh câu hoặc từ ngữ trước mỗi khoảng trống và cũng nên lưu ý để tránh sai lỗi ngữ pháp không đáng có. Bên cạnh đó, bạn cũng nên chú ý số lượng từ mà mà đề yêu cầu cho mỗi khoảng trống là không quá bao nhiêu từ để có thể điền thông tin thích hợp vào đó
Ví dụ về dạng đề này bạn có thể tham khảo ở phía dưới:
The instructions accompanying do-it-yourself products are regularly cited as a source of unnecessary expense or frustration. Few companies seem to test their instructions by having them followed by a first-time user. Often, essential information is omitted, steps in the construction process are taken for granted, and some degree of special knowledge is assumed. This is especially worrying in any fields where failure to follow correct procedures can be dangerous.
Objections to material in plain English have come mainly from the legal profession. Lawyers point to the risk of ambiguity inherent in the use of everyday language for legal or official documents, and draw attention to the need for confidence in legal formulations, which can come only from using language that has been tested in courts over the course of centuries. The campaigners point out that there has been no sudden increase in litigation as a consequence of the increase in plain English materials.
Similarly, professionals in several different fields have defended their use of technical and complex language as being the most precise means of expressing technical or complex ideas. This is undoubtedly true: scientists, doctors, bankers and others need their jargon in order to communicate with each other succinctly and unambiguously. But when it comes to addressing the non-specialist consumer, the campaigners argue, different criteria must apply.
Questions 1-5: Complete the summary below. Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer. Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.
Consumers often complain that they experience a feeling of 1 ………… when trying to put together do-it-yourself products which have not been tested by companies on a 2 …………. In situations where not keeping to the correct procedures could affect safety issues, it is especially important that 3 ………… information is not left out and no assumptions are made about a stage being self-evident or the consumer having a certain amount of 4 …………Lawyers, however, have raised objections to the use of plain English. They feel that it would result in ambiguity in documents and cause people to lose faith in 5 …………, as it would mean departing from language that has been used in the courts for a very long time.
7. Sentence completion questions
Khác với dạng đề trên, thay vì được cung cấp một đoạn văn bạn sẽ được cung cấp một số câu khác nhau, mỗi câu sẽ có 1 hoặc nhiều hơn một chỗ trống để bạn điền từ thích hợp vào chỗ trống. Cách làm và những lưu ý cũng tương tự như phần trên, mình sẽ đưa ra ví dụ để các bạn tham khảo cho dạng đề bài này.
At first, von Frisch thought the bees were responding only to the scent of the food. But what did the third dance mean? And if bees were responding only to the scent, how could they also ‘sniff down’ food hundreds of meters away from the hive*, food which was sometimes downwind? On a hunch, he started gradually moving the feeding dish further and further away and noticed as he did so that the dances of the returning scout bees also started changing. If he placed the feeding dish over nine meters away, the second type of dance, the sickle version, came into play. But once he moved it past 36 meters, the scouts would then start dancing the third, quite different, waggle dance.
The measurement of the actual distance too, he concluded, was precise. For example, a feeding dish 300 meters away was indicated by 15 complete runs through the pattern in 30 seconds. When the dish was moved to 60 meters away, the number dropped to eleven.
Von Frisch noted something further. When the scout bees came home to tell their sisters about the food source, sometimes they would dance outside on the horizontal entrance platform of the hive, and sometimes on the vertical wall inside. And, depending on where they danced, the straight portion of the waggle dance would point in different directions. The outside dance was fairly easy to decode: the straight portion of the dance pointed directly to the food source, so the bees would merely have to decode the distance message and fly off in that direction to find their food.
But by studying the dance on the inner wall of the hive, von Frisch discovered a remarkable method which the dancer used to tell her sisters the direction of the food in relation to the sun. When inside the hive, the dancer cannot use the sun, so she uses gravity instead. The direction of the sun is represented by the top of the hive wall. If she runs straight up, this means that the feeding place is in the same direction as the sun. However, if, for example, the feeding place is 40º to the left of the sun, then the dancer would run 40º to the left of the vertical line. This was to be the first of von Frisch’s remarkable discoveries. Soon he would also discover a number of other remarkable facts about how bees communicate and, in doing so, revolutionize the study of animal behavior generally.
Questions 38-40: Complete the sentences below. Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the text for each answer. Write your answers in boxes 38-40 on your answer sheet.
38. Von Frisch discovered the difference between dance types by changing the position of the ………………
39. The dance outside the hive points in the direction of the …………… .
40. The angle of the dance from the vertical shows the angle of the food from the ………….
8. Diagram Labeling
Dạng bài Reading IELTS dạng Diagram Labelling yêu cầu thí sinh phải hoàn thành các nhãn trên một sơ đồ liên quan tới mô tả được đề cập tới ở văn bản. Trong đề bài sẽ nói rõ thí sinh cần điều số lượng từ, chữ vào phần còn thiếu.
Các bạn thường sợ và lo lắng khi gặp dạng đề này vì sở gặp phải các chủ đề khoa học không gần gũi với các bạn.
Cũng như hai dạng trên, các bạn nên xem thử biểu đồ yêu cầu điền thông tin gì và quay trở lại đoạn văn để tìm thông tin cần thiết để điền vào biểu đồ. Một tip nhỏ dành cho bạn là thông thường thông tin cần điền vào biểu đồ sẽ nằm một đoạn nhất định trong bài và thường đoạn nằm giữa và dài nhất bài.
Bạn có thể thử sức với bài ví dụ dưới đây:
Introducing dung beetles into a pasture is a simple process: approximately 1,500 beetles are released, a handful at a time, into fresh cow pats2 in the cow pasture. The beetles immediately disappear beneath the pats digging and tunneling and, if they successfully adapt to their new environment, soon become a permanent, self-sustaining part of the local ecology. In time they multiply and within three or four years the benefits to the pasture are obvious.
Dung beetles work from the inside of the pat so they are sheltered from predators such as birds and foxes. Most species burrow into the soil and bury dung in tunnels directly underneath the pats, which are hollowed out from within. Some large species originating from France excavate tunnels to a depth of approximately 30 cm below the dung pat. These beetles make sausage-shaped brood chambers along the tunnels. The shallowest tunnels belong to a much smaller Spanish species that buries dung in chambers that hang like fruit from the branches of a pear tree. South African beetles dig narrow tunnels of approximately 20 cm below the surface of the pat. Some surface-dwelling beetles, including a South African species, cut perfectly-shaped balls from the pat, which are rolled away and attached to the bases of plants.
For maximum dung burial in spring, summer and autumn, farmers require a variety of species with overlapping periods of activity. In the cooler environments of the state of Victoria, the large French species (2.5 cms long), is matched with smaller (half this size), temperate-climate Spanish species. The former are slow to recover from the winter cold and produce only one or two generations of offspring from late spring until autumn. The latter, which multiply rapidly in early spring, produce two to five generations annually. The South African ball-rolling species, being a sub-tropical beetle, prefers the climate of northern and coastal New South Wales where it commonly works with the South African tunneling species. In warmer climates, many species are active for longer periods of the year.
Questions 6 – 8
Label the tunnels on the diagram below using words from the box. Write your answers in boxes 6-8 on your answer sheet.
Thi thử IELTS READING tại đây
III. Thứ tự làm các dạng bài Reading chuẩn
Bước 1: Xác định nội dung chính và keywords.
Bước đầu tiên trong việc xác định thứ tự làm các dạng bài Reading là bạn nên đọc kỹ câu hỏi, phân tích yêu cầu rồi sau đó mới đọc bài và tìm câu trả lời. Việc bạn đọc trước câu hỏi sẽ giúp bạn có cái nhìn tổng quan hơn rồi bạn sẽ tiếp nhận nội dung của bài đọc đơn giản hơn nhiều. Đọc câu hỏi trước giúp bạn chọn lọc nội dung, bỏ qua những nội dung không quan trọng, tập trung vào nội dung trọng tâm, việc này sẽ giúp bạn tiết kiệm thời gian khi làm bài hơn.
Bước 2: Đọc Title và headline của mỗi đoạn.
Cũng như trong IELTS Writing, một đoạn passage của IELTS Reading sẽ tuân theo bố cục như sau: Câu main idea, câu supporting idea, câu ví dụ. Nên đọc kỹ title, subtitle thì bạn cũng đã hiểu sơ qua nội dung chính của đoạn passage rồi.
Bước 3: Nên đọc từ trên xuống dưới.
Đọc bài Reading từ trên xuống dưới, vừa đọc vừa dò xem đoạn văn đó sẽ có chứa đáp án của câu nào và gạch chân những ý quan trọng.
Bước 4: Khoanh vùng hoặc gạch chân những gì bạn nghĩ là quan trọng,
Trong lúc đọc, nếu nghi ngờ đoạn văn đó có chứa đáp án của câu nào thì quay lại bảng câu hỏi đọc lại câu hỏi để khoanh vùng được câu trả lời. Sau khi đã khoanh vùng được vùng quan trọng bạn nên đọc kỹ vùng đã khoanh đó, gạch chân keywords và tìm ra đáp án
Chú ý nếu gặp câu hỏi bạn không làm được, hãy bỏ qua và tiếp tục làm câu tiếp theo. Sau khi đã hoàn thành những câu bạn đã làm được thì quay lại câu hỏi đó và tiếp tục nghiên cứu tìm ra đáp án. Đừng nên áp lực nếu bạn không biết làm một câu nào đó, bạn có thể dùng phương pháp loại trừ để làm.
Bởi vì câu hỏi dễ hơn có khi sẽ nằm phía dưới bài nếu bạn chăm chăm là câu hỏi đó sẽ mất thời gian, không kịp làm những câu dễ sẽ mất điểm uổng phí
Bước 5: Dành thời gian check lại
Bạn nên dành thời gian xem lại bài làm của mình để xem có lỗi nào không. Xem bạn có khoanh hoặc điền nhầm chỗ nào không, có lỗi chính tả, lỗi ngữ pháp nào không. Đừng nên để mất điểm đáng tiếc vì những lỗi nhỏ này.
IV. Những chú ý khi thi IELTS Reading
1. Đọc lướt và đọc nhanh
Các bài văn trong phần thi Reading thường khá dài, nếu bạn dành thời gian đọc toàn bộ bài văn e rằng sẽ không đủ thời gian để bạn làm bài mất. Bạn nên đoạn nhanh qua đoạn văn để nắm được ý chính của bài, hoặc bạn có thể đọc các câu hỏi, yêu cầu đề trước sau đó tìm kiếm thông tin có trong bài văn để trả lời câu hỏi.
2. Bạn không nhất định phải hiểu hết nội dung của bài đọc
Việc hiểu hết nội dung của bài đọc sẽ khiến bạn cảm thấy áp lực hơn vì làm bài. Khi làm bài bạn sẽ gặp một số từ vừng mới lạ nhưng cũng không nên lo lắng, bạn có thể bỏ qua không nhất thiết phải hiểu được nghĩa của từ đó.
Bạn chỉ cần tập trung vào keywords, câu hỏi và tìm kiếm thông tin trong bài viết để hoàn thành câu hỏi một cách tốt nhất là đủ rồi.
3. Chú ý đến các lỗi hay gặp phải
Để dễ ăn điểm cao trong bài Reading bạn nên chú ý đến một số lỗi mà các bạn hay gặp phải như: Lỗi điền nhiều từ hơn so với quy định đề cho, lỗi điền từ sai ngữ pháp, lỗi chọn sai số lượng đáp án đề yêu cầu, lỗi chính tả.
Để khắc phục lỗi này, các bạn cần đọc kỹ đề bài yêu cầu như thế nào, đừng quá chăm chú vào việc đọc nội dung mà làm sai đi yêu cầu của đề mà mất điểm đáng tiếc
4. Kiểm soát thời gian làm bài
Bài Reading có 3 đoạn văn với dạng đề bài khác nhau, bạn nên biết phân bổ thời gian hợp lý, nếu thấy khó có thể bỏ qua. Tập trung vào những câu bạn có khả năng ăn điểm cao hơn và cũng không nên dành quá nhiều thời gian cho 1 câu hỏi.
KẾT LUẬN
Hy vọng với bài viết về thứ tự làm các dạng bài Reading trong bài thi IELTS sẽ giúp bạn tích lũy thêm được kinh nghiệm và kiến thức.
Đừng quên follow ngay Fanpage, Group cộng đồng nâng band thần tốc và kênh Youtube WISE ENGLISH để học thêm nhiều bí kíp giúp bạn NÂNG BAND THẦN TỐC và chinh phục các nấc thang của IELTS bằng Phương Pháp Học Vượt Trội và Lộ Trình Cá Nhân Hóa nhé!